Bianca Bellován vaikuttava romaani Järvi on saanut suomenkielisessä painoksessaan kanteensa Risto Viitasen valokuvan.
Kansisuunnittelun takana ei ole automaattista prosessointia tai tekoälyn luomaa kuvaa, vaan kansi on valokuvattu kekseliäästi ja luovuutta käyttäen.
Kirjailijan valitsema raakakuva teoksen kanteen: Risto Viitanen
Bellován teoksen tummanpuhuvaan maailmaan haluttiin luoda ainutlaatuinen kansikuva, ja lopputuloksena syntyi kuva, jossa vesikuplat nousevat pimeyden keskeltä kuvaten romaanissa olevan järven mystisyyttä ja sen pelottavaa Henkeä.
Viitanen käytti kuvatessaan kotoaan löytyviä välineitä. Tekniikka oli perin yksinkertainen, mutta kekseliäs:
Viitanen otti jääkaapin muovisen vihanneslaatikon, verhosi sen mustalla kankaalla ja vei laatikon kylpyhuoneeseen. Hän täytti laatikon vedellä, kohdisti siihen salamavalon ja käytti suihkun letkua kuplien luomiseksi.
Toisella kädellä hän suihkutti vettä laatikkoon ja toisella otti kamerallaan kuvia. Kuplat nousevat mustaa kangasta vasten kuin järven pelottavista syvyyksistä.
Valittu kuva ei kuitenkaan sellaisenaan, suoraan kamerasta ollut valmis romaanin kanteen. Kanteen haluttiin lisää tarinallista ulottuvuutta. Vesi oli liian kirkasta vähitellen tuhoutuvan järven vedeksi.
Kuvankäsittelyssä Viitanen säilytti etukannessa kuplien alkuperäisen kirkkauden, mutta mitä pidemmälle kohti takakantta kuva jatkuu, sitä vihreämpiä kuplat ovat. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä kelvottomammaksi järvi muuttuu.
Vihreä väri on tarkoituksellinen ja liittyy suoraan tarinan keskeiseen teemaan – järven saastumiseen. Tämä visuaalinen viittaus tarjoaa lukijalle mahdollisuuden myös katsoa Järven saastumista ja aistia romaanin yleistä tunnelmaa, jossa luonto ja ympäristö rappeutuvat.