Parantajanaisten kohtalon äärellä

Tšekkiläinen Kateřina Tučková (s. 1980) ei alun perin aikonut kirjoittaa poliittisia romaaneja, häntä kiinnostivat erilaisissa tilanteissa ja rooleissa eläneiden naisten kohtalot. Mutta tarinoiden sijoittuessa 1900-luvun Keski-Eurooppaan politiikka ja historia hiipivät väistämättä mukaan.

Viimeiset jumalattaret on faktaa ja fiktiota yhdistävä mysteeriromaani Valkoisten Karpaattien juurella eläneistä "jumalattarista", joiden kohtaloa nuori etnologi Dora Idesová alkaa tutkia.

Romaanin tarina perustuu laajaan historial­liseen tutkimukseen. Romaanin kirjoitusprosessiin kului puolitoista vuotta, ja sitä edelsi valtava määrä arkistotyötä, haastatteluja ja aineiston kokoamista. "Tutkimustyön aikana olen usein vain hämmästynyt, mitä kaikkea arkistoista löytyy, vasta kirjoitusvaiheessa alan hahmottaa tarinan linjaa", Tučková kertoo.

Valkoisten Karpaattien naiset

Romaani Viimeiset jumalattaret sijoittuu Tšekin ja Slovakian rajalla sijaitsevalle Valkoisten Karpaattien alueelle – syrjäisiin kyliin, joiden maisemaa hallitsevat vuorten harjanteet, hajanaisesti sijoittuneet talot, rinteille auratut pellot ja metsät.

Valkoisten Karpaattien parantajanaisilla oli merkittävä asema: he toimivat parantajina, näkijöinä, kätilöinä, he hallitsivat säätä ja olivat yhteisöjensä henkisiä tukipilareita. Jumalattariksi näitä naisia kutsuttiin siksi, koska nämä syvästi katoliset naiset tukeutuivat parannustyössään Jumalaan. 

Jumalattarien toiminnan juuret ulottuvat kuitenkin pakanalliselle ajalle saakka. Ensimmäinen kirjallinen merkintä jumalattareksi nimitetystä naisesta löytyy 1600-luvun alusta Bojkovicen kaupungin verikirjasta. Hänet mestattiin. Seuraavat maininnat löytyvät katolisen kirkon rekistereistä – papit pitivät näitä naisia kilpailijoinaan ja vihollisinaan.

Myöhemmin heistä kiinnostuivat saksalaiset kansatieteilijät tutkiessaan muinaisgermaanisia heimoja ja lopulta Tšekkoslovakian kommunistit, jotka pitivät näitä naisia järjestelmän sisäisinä vihollisina. Yksi viimeisimmistä alueen parantajanaisista suljettiin 1970-luvulla mielisairaalaan, jossa häntä hoidettiin ja jossa hän muutamaa vuotta myöhemmin kuoli.

Dokumentit ja todellisuus

Viimeiset jumalattaret perustuu todellisiin tapahtumiin, mutta Tučková käyttää kirjallista vapautta muuttaessaan aidot dokumentit fiktiivisiksi. Tšekin salaisen poliisin arkistot avautuivat 1990-luvun alussa ensin vain lähisukulaisille. Vuodesta 1996 lähtien niihin on voinut tutustua kuka tahansa, kunhan tutkittava henkilö on identifioitavissa syntymäajan perusteella. Näistä dokumenteista avautuu karu kuva myös psykiatrisen hoidon väärinkäytöstä vallan välineenä "yhteiskunnan  vihollisia”  vastaan.

Tučková on etsinyt lähteitä myös Tšekin rajojen ulkopuolelta. Hän on tehnyt laajaa arkistotyötä Slovakiassa, Puolassa ja Saksassa, erityisesti Leipzigissa, joissa kaikissa säilytetään jumalattarista kerättyä aineistoa. Materiaali on sekä tieteellistä – esimerkiksi kansatieteellistä dokumentaatiota – että viranomaisten tuottamaa, kuten turvallisuuspalveluiden tai kirkollisten viranomaisten raportteja. Nämä eri näkökulmat auttoivat kirjailijaa luomaan moniulotteisen ja uskottavan kuvan naisista, joiden osa oli elää yhteiskunnan marginaalissa, mutta joiden vaikutus yhteisöön oli keskeinen.

Vahvat, mutta haavoittuvat naiset

Tučkován kirjojen naiset ovat vahvoja – mutta eivät haavoittumattomia. Viimeiset jumalattaret kuvaa naisia, jotka kohtaavat valtavan yksinäisyyden, hallinnon vainot ja yhteiskunnan paineet. "Vahvat naiset ovat minulle tärkeä teema", Tučková sanoo. Hänen oma äitinsä eli perheväkivallan uhrina – vailla voimia ja mahdollisuuksia asettua sitä vastaan. Kirjoittaminen on Tučkoválle mahdollisuus antaa ääni niille, jotka eivät itse ole voineet kertoa tarinaansa.


Teksti: Susanna Räty

Valokuva: Lenka Hatašová

Kuvitus: Risto Viitanen